Modificările pe care statul român avea obligația să le aducă legislației naționale privind RCA, pentru a o armoniza cu cea la nivel european, au depășit termenul-limită și sunt așteptate să fie adoptate la începutul anului care este pe cale să înceapă, conform surselor avizate ale Gândul.
Proiectul de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor pe 9 octombrie, prevede că cei ce dețin trotinete și biciclete electrice vor trebui să le întocmească polițe RCA. Asigurarea va fi obligatorie doar în cazul trotinetelor și bicicletelor a căror viteză de deplasare depășește 25 km/h.
În proiectul de lege al MF, termenul „vehicul” este definit drept:
Modificările vin după un an tumultos pe piața RCA. Prețul polițelor auto obligatorii a fost inițial plafonat – în aprilie, la nivelul de la finalul lunii februarie – până la jumătatea lunii octombrie, după retragerea autorizației de funcționare a societății Euroins România, al patrulea asigurător care iese de pe piață în ultimii opt ani.
După aproximtiv trei sferturi de an în care tarifele polițelor de asigurare civilă auto obligatorie (RCA) au fost plafonate de autorități, pentru a evita o nouă explozie a prețurilor, asigurătorii au transmis public că, o eventuală prelungire a înghețării acestor tarife, care încetează la sfârșitul anului, este departe de a fi un „medicament minune”. Reprezentanții asigurătorilor consideră că plafonarea tarifelor RCA, pe care nu au agreat-o încă de la introducere, nu ar trebui prelungită după termenul în vigoare în prezent, din ultima zi a anului.
De amintit că ASF și-a schimbat săptămâna trecută conducerea. Fostul ministru al Economiei Alexandru Petrescu este noul președinte al ASF, după Nicu Marcu, în urma votulului din plenul Parlamentului, de marțea trecută: 287 de parlamentari au votat „pentru” în timp ce „împotrivă” s-au exprimat 36 de deputați și senatori.
Aleșii au votat atunci și numirea noului Consiliu al Autorității.Acesta este format din: Alexandru Petrescu, președinte, Gabriel-Ioan Avrămescu, prim-vicepreședinte, Maria-Gabriela Horga, vicepreședinte, coordonator Sector Instrumente și Investiții Financiare, Sorin Cristinel Mititelu, vicepreședinte, coordonator Sector Asigurări-Reasigurări, Ștefan Daniel Armeanu, vicepreședinte, coordonator Sector Pensii Private, Aura Gabriela Socol, membru neexecutiv, Ovidiu-Răzvan Wlassopol, membru neexecutiv, și Birtalan József, membru neexecutiv.
Așa cum scria Gândul în urmă cu un an, autoritățile române aveau sarcina de a transpune în legislația națională ca orice posesor de trotinetă electrică să încheie o poliță RCA, obligativitate impusă printr-o directivă europeană.
Este vorba de Directiva (UE) 2021/2118 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspundere, text cu relevanță pentru SEE, cu termen de aplicare depășit deja, respectiv sâmbăta dinainte de Ajun de Crăciun, 23 decembrie.
Conform documentului european, creșterea numărului de accidente grave în care au fost implicați conducători de trotinete electrice a determinat autoritățile europene să introducă acest mijloc de transport printre vehiculele pentru care este obligatorie încheierea unei asigurări de răspundere civilă auto (RCA), pentru o mai bună protectie a cetățenilori europeni, fie că sunt asigurați sau ar putea deveni persoane prejudiciate în urma unui accident.
„De la intrarea în vigoare a Directivei 2009/103/CE, pe piață au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate. Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele, de echipamente auxiliare. Astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de «vehicul». Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie maximă a acestora, și ar trebui să se prevadă că include numai vehiculele acționate exclusiv în mod mecanic. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului. Această definiție nu ar trebui să includă scaunele rulante destinate utilizării de către persoanele cu dizabilități fizice”, se arată în Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, care a modificat Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.
Numărul accidentelor grave de circulație în care au fost implicați conducători de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, potrivit datelor Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), citate de reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Mai exact, până în septembrie 2022, se produseseră 198 de accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice. În urma acest accidente, 13 persoane și-au pierdut viața, peste 200 au fost rănite grav și alte 12 au suferit răni ușoare.
Majoritatea acestor accidente s-au produs din vina conducătorilor de trotinete, principala cauză fiind abaterile săvârșite în trafic, precum neadaptarea vitezei la condițiile de drum, neacordarea priorității vehiculelor, neasigurarea la schimbarea direcției de mers și circulația pe sens opus.
„Cu toate acestea, este de presupus că numărul total al accidentelor rutiere în care sunt implicați utilizatorii de trotinete electrice este mult mai mare, având în vedere faptul că singurele evenimente care sunt evidențiate din perspectivă statistică sunt cele soldate cu victime, soluționate de către Poliție (este plauzibil ca multe dintre accidentele soldate numai cu pagube materiale să nu fi fost declarate)”, au precizat reprezentanții UNSAR.
Modificarea legilslației naționale este în sarcina instituției responsabile de reglementarea și monitorizarea pieței asigurărilor, respectiv Ministerul Finanțelor, prin ASF. „La momentul actual, în cadrul ASF, se află în lucru un proiect de modificare a legislației primare RCA prin intermediul căruia se asigură transpunerea Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi (Directiva MID)”, au răspuns, la solicitarea Gândul, reprezentanții instituției, în decembrie anul trecut.
În privința noilor categorii de vehicule pentru care va exista obligativitatea încheierii unui contract RCA, reprezentanții ASF precizau că sunt propuse a fi acele vehicule care, potrivit articolului 1, punctul 1 din cuprinsul Directivei MID, au fie o viteza maximă constructivă mai mare de 25 km/h, fie o masă proprie maximă mai mare de 25 kilograme și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
„Referitor la tarifele RCA, menționăm faptul că legislația europeană, prin dispozițiile art. 21 și 181 din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II), nu permite intervenția statelor membre asupra nivelului primelor practicate de către asigurători și asupra modului de calcul al acestora”, spuneau atunci, pentru Gândul, reprezentanții ASF.
Termenul de elaborare a proiectului de transpunere a directivei, la nivelul ASF, şi transmitere la MF, spre însușire şi promovare era decembrie 2022, iar de transpunere în legislația națională, 23 decembrie 2023, potrivit centralizării Ministerului Afacerilor Externe.
Contactați de Gândul, reprezentații asigurătorilor reuniți sub umbrela Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), au evitat să comenteze stadiul și implicațiile modificărilor legislative. UNSAR, înființată acum aproape 20 de ani, reprezintă 21 de companii de profil, care dețin o pondere de aproximativ 90% din piața locală de asigurări. Membriii UNSAR plătesc despăgubiri de circa 1,8 miliarde euro pe an, ceea ce înseamnă 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică.
Conducerea UNSAR atrăgea atenția, încă din septembrie 2022, asupra nevoii de conștientizare a riscurilor pe care și le asumă cei care circulă cu trotineta electrică, care a devenit în ultimii ani un mijloc de transport din ce în ce mai popular, datorită avantajelor pe care le oferă.
Potrivit detaliilor UNSAR de acum un an, dar încă valabile în lipsa noii legi, mai mulți asigurători au venit în sprijinul clienților cu produse de asigurare care oferă protecție financiară și pentru astfel de situații neprevăzute. Așadar, în cazul în care o persoană care circulă cu trotineta electrică sau cu bicicleta accidentează pe cineva sau provoacă o daună materială, costurile financiare rezultate pot fi preluate de asigurător, în limita de răspundere acoperită prin polița achiziționată.
Totodată, dacă o asigurare de răspundere civilă dedicată trotinetelor ajută atunci când accidentul s-a produs din vina conducătorului acesteia, provocând daune unor terți, pentru cel vinovat, o poliță de asigurare de accidente persoane, de sănătate sau de viață poate fi o soluție eficientă în cazul în care este nevoie de îngrijiri medicale.